DAG TAAG - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jan Ermers - WaarBenJij.nu DAG TAAG - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jan Ermers - WaarBenJij.nu

DAG TAAG

Door: Jan Ermers

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Juli 2015 | Nederland, Nijmegen

DAG 6 – Juli 8
Een zwarte wolkenband in het Noord-Oosten, vanmorgen, beste Mee-loper. Zou het een keer gaan regenen? Voor de afwisseling? Waarom niet? Ook een strak en welkom windje uit dezelfde richting. Het landschap is aan het veranderen. Dit is de streek waar de Taag naar het Oosten buigt (zo te spreken) en we laten de rijkere landbouwgronden ontstaan door de Taag, achter ons. Quinta Cardiga is de precieze plaats waar de Taag naar het Zuiden (want zó is het!) buigt. Of beter, gebogen wordt, want het kwam heuvels tegen en daar hebben rivieren niks mee! Een rijke familie en vervlogen tijden hebben dit Quinta Cardiga gebouwd: een monumentaal landgoed dat sinds niet al te lange tijd in vervallen staat ligt. Ook de vele arbeiders huisjes staan leeg. Veel overgroeid en ook al wat ingestort. Een mooie set voor een horror film, incluis de schapen met de egret vogels op hun rug. Deze pelgrim kijkt voor het laatst naar de Taag en wenst hem vaarwel op weg naar de oceaan.
Diezelfde heuvels moeten we over. “We” zijn Sabine, Michael en deze pelgrim. Zij sliepen in hetzelfde hostel als deze pelgrim in Colega, en zijn van Duitse bloede. Zij lopen voorop en doen het kijk-werk, niet onbelangrijk beste Mee-loper, want een gemiste pijl kan een hoop ellende veroorzaken. Vooral hier in de heuvels. De begroeiing is Eucalyptus en alleen maar Eucalyptus. Het is ook precies de grond voor deze boom: zanderig, stenig, arm. Deze wel-riekende boom is snel groeiend en wordt dus ook vaak geoogst. Een pijl op een boom zetten haalt niets uit, kan over twee jaar al weg zijn. Daarom staan veel pijlen op de grond, gemaakt van stenen en daar gele verf over…. We vinden de weg en zig-zaggen door de heuvels. Aan de andere kant gevariëerde landbouw in het klein, wat meer olijf bomen ook. Wat kan een echt oude olijfboom toch een mooi symbool voor ouderdom zijn. Van binnen helemaal uitgehold staat ie daar fier met de takken die groeien op de kroon van de bast! Wie doet me wat. In Asselceira blijven mijn Duitse vrienden wat mij betreft te lang zitten en ik zet het op een lopen om om 14.00u het stadje Tomar binnen te komen. “Jan, Jan”, wordt er geroepen. Als het tot me doordringt dat dit wel eens voor mij zou kunnen zijn, draait deze pelgrim zich om. Het is Knut, de Noor die deze pelgrim in Lissabon tegen kwam. We spreken af voor een biertje vanavond… Wat een mooi stadje, zeg! En weer heeft de pelgrim geluk. Het is een week fiesta dos Tabuleiros. Kijk op het internet waar een mooi filmpje staat. De feestversiering wordt nu aangelegd voor het hoogtepunt Zondag…..zonder mij. Wel blijft deze pelgrim hier morgen hangen om te helpen de feestversiering verder aan te leggen.

Het is vandaag 9/7 en heb een aantal andere pelgrims ontmoet: Mateus, de Pool, die weer aardig ter been is waar vaak de trein neemt om zich te sparen; Henna, een Deense die het veel te ver en warm vindt en vaker de bus neemt; twee Ieren die deze pelgrim ook tegen kwam in de Sé kathedraal in Lissabon samen met Knut. Ook zij vinden het maar moeilijk lopen en op tijd een voertuig doet goed… Een aansporing nog voor degene die deze zomer in de buurt van Tomar komen: zeker aangaan en naar het monosterio de Christo gaan kijken, erg de moeite waard.
Dank voor de bemoedigende reacties, beste Mee-loper. Hopelijk krijgen we het geld voor het FSA schoolproject In Ethiopië voor komend schooljaar bij elkaar. Zou nog mooier zijn dan welk feest in Tomar dan ook, toch!
Zegt Jan,
de pelgrim


  • 09 Juli 2015 - 18:37

    Jos Verhagen:

    Dag beste Jan,

    Je nam afscheid van de Taag, van de TEGO.
    Het deed me denken aan het afscheid dat ik - geheel onbewust - nam van de DAO.
    DAO is een portugese wijn waarvan de druiven groeien langs de rivier, de DAO.

    Ik werd een keer uitgedaagd een slagzin te bedenken om mensen aan te zetten tot het meer drinken van deze heerlijke portugese wijn, DAO.
    Spreek uit DAUUW.

    Ik maakte ervan:
    's ochtens dauw, s' avond DAO!!
    Ik was niet ontevreden over min viondst, maar ik moest een half jaar wachten op de uitslag.
    Ik zou worden gebeld. Over de uitslag kon niet worden gecorrespondeerd.

    Een half jaar later, in oktober van dat jaar, ging bij ons de telefoon, tijdens het eten.
    Zeg maar dat ik er niet ben, zei ik tegen mijn zoon die de telefoon aannam.
    Dat deed hij en dat zei hij.
    "Dan bellen we de volgende wel", was de reactie.
    En daar ging mijn eerste prijs: veertien dagen op een wijngoed in Portugal langs de DAO.

    Maar dat biertje gisteren van jou, Jan, smaakte beter, veel beter. En was ook meer verdiend dan mijn gemiste prijs.

    Beste wensen

    Jos

  • 09 Juli 2015 - 19:00

    Rob:

    Het is gewoon echt meelopen zoals jij verslag doet Jan. Heerlijk(hier in mijn luie stoel)
    Heb maar 1 verzoek: kan het nog wat uitgebreider...naar Tomar gaan omdat jij zegt dit niet te missen is een beetje kort door de bocht.

    Een hartelijke groet van Maria die inmiddels aan het bijkomen is van haar voorhoofdholtes-ingreep.

    Keep going!

  • 09 Juli 2015 - 21:19

    Bep En Jan:

    broer,

    ook wij volgen je op de voet! Mooi beschreven ervaringen. We wensen je veel aardige medewandelaars, veel mooie natuur, veel eurootjes voor FSA, heel veel sterkte voor als je het nodig mocht hebben en........wij wensen je de moed van de morgenzon die elke dag weer opgaat!

    Liefs van ons.

  • 09 Juli 2015 - 21:42

    Jeroen:

    Ome Jan,
    Ik dacht eerst dat het een spelfout was.... 'Dag Taag'.
    'Dagtaak' had namelijk ook gekund, als begrijpt wat ik bedoel...??
    Ik voel veel respect en trots wanneer ik je verhalen lees en mezelf probeer voor te stellen hoe lastig een dergelijke tocht voor een pelgrim (met een respectabele leeftijd) moet zijn.
    Het ga je goed en hou je taai.
    Viva o peregrino!!

  • 09 Juli 2015 - 22:50

    Gabi:

    Dear Jan
    I wish my Dutch was any better... but I try my best to follow you on your hike in Portugal. Wishing you always good company on your way and a good pair of shoes helping you with the hike....
    Good luck!
    Gabi

  • 10 Juli 2015 - 21:15

    Toos En Harrie :

    Hallo Jan,

    Wat een mooie verslaglegging steeds van je ervaringen en ontmoetingen.
    We kijken steeds uit naar je briefing. Succes met je pelgrim tocht.

    Groetjes Toos en Harrie



  • 11 Juli 2015 - 00:25

    Barbara:

    Ola Jan,
    Ik lees met bewondering je verhalen! Wat een vermoeienis, maar ook leuke ontmoetingen alhoewel je mede- pelgrims wel vaker de trein of bus nemen. Blijf welgemoed en geef jezelf ook de nodige rust. Ik zal a.s. zodag een kaarsje voor je aansteken in de Jozefkerk. Bon camino, Barbara

  • 11 Juli 2015 - 09:52

    Haj Jaspers:

    Jan, iets anders dan je vorig verslag maar geniet er van.
    geniet van de mensen die je ontmoet, je omgeving die
    die je in je opneemt, .... je hebt er zin in ...en neemt
    de tijd en blijf genieten. het doel komt later wel of geleidelijk'.
    doej, haj.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Er zit muziek in, al is het stil Rakelings en vaak niet trefzeker Maar de weg is en de wil loopt. Ergens tussen Lisboa en Santiago Raakt de tijd en Sluimert tot wanneer?

Actief sinds 16 Juni 2015
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 8541

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Lissabon-Santiago

Landen bezocht: